ROBOTAR SKA FÅ FART PÅ BARNEN

 

Datorer och spel leder ofta till stillasittande. Men i ett nytt projekt vid amerikanska MIT måste barnen röra på sig för att utforska spännande datavärldar.

 

Fetma och stillasittande är ett växande problem bland barn. Det vill forskare vid MIT Media Lab i USA råda bot på. I projektet Playtime Computing utvecklar de ett spel som kombinerar lekande och lärande med fysisk aktivitet.

I stället för att placera barnen framför en datorskärm har forskarna skapat ett virtuellt rum uppbyggt av stora skärmar och projektioner. I ett sagolikt landskap rör sig barnen tillsammans med den radiostyrda roboten Alphabot.

 

Forskningsprojektet syftar till att uppmuntra de viktiga rollekar där barn övar på social interaktion och abstrakt tänkande. Barnen kan kommunicera med Alphabot genom att placera siffror, symboler eller bokstäver på den. Roboten svarar barnen med hjälp av ljud- och ljussignaler.

 

En av finesserna med lekmiljön är att olika tekniska komponenter samverkar så att gränserna mellan den fysiska och virtuella världen löses upp. På en av skärmarna finns en liten dörr för roboten. När den när den fysiska roboten försvinner genom väggen, dyker i stället en virtuell version upp på skärmen och Alphabot ses vandra iväg.

I miljön finns också en traditionell dator. När barnen ritar föremål på datorn dyker de upp i den tredimensionella miljön och barnet kan styra dem. 

 

Det interaktiva systemet är byggt med hjälp av sensorer och kameror som håller reda på var i rummet barnen och roboten befinner sig. Än så länge är Playtime Computing på experimentstadiet. Forskarna på MIT hoppas att projektet i framtiden ska bli en riktig produkt som skolor och museer kan använda i den pedagogiska verksamheten. 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Sök efter taggar
Följ oss
  • Twitter Social Ikon
  • Facebook Social Icon